Plan Łodzi
Urząd Miasta Łodzi Łódź Turystyczna

Noc Muzeów 14 MAJA 2011

Dodano dnia 14.05.2011 , autor: Łódź Muzeum Rozproszone

Centrum Informacji Turystycznej wraz z Łódź Muzeum Rozproszonym organizuje szereg działań skierowanych do łodzian.  www.muzeumrozproszone.pl

W Noc Muzeów chcieliśmy przypomnieć dzieje żydowskiej zamkniętej dzielnicy w latach 1940- 1944. Często czytając, oprowadzając, czy opowiadając wymieniamy liczby. Setki, tysiące liczb. Często zapominamy, że za każdą z nich stoi człowiek i cała historia jego życia. Jego ulubione smaki i kolory, jego marzenia i rozczarowania. Staraliśmy się pokazać życie w getcie – jego trudności, lecz również barwność i radość – potęgę trwania. Chcąc uniknąć anonimowości pokazaliśmy zdjęcia, pamiątki – drobne ślady obecności. Drobne – ale niezbędne, by wydobyć człowieka z anonimowego tłumu.

Każdy z siedmiu przewodników poprowadził trzy wycieczki: o godzinie 18.00, 20.30 i 23.00 ulicami Getta Litzmannstadt – razem 21 wycieczek wprowadzających w świat niejednolitej kultury żydowskiej: ortodoksyjnej, rewolucyjnej, świata dzieci, malarzy i artystów żydowskich. Punktem odniesienia była zarówno zachowana architektura getta jak i współcześnie istniejące na terenie Bałut obiekty: Domy Kultury, zakłady rzemieślnicze, pracownie. Byliśmy w piekarni, kościele, drukarni, zakładzie szewskim, samochodowym, sklepie, aptece, opuszczonej kamienicy i wielu innych. Każdy z uczestników, oprócz pamiątkowego guzika, otrzymał również symboliczną kromkę chleba.
Najważniejsza jest Wasza obecność – mieszkańców Łodzi, turystów – każdego, dla którego pamięć ma znaczenie.
Każda trasa – inna perspektywa, inna tematyka.

Miejsce spotkania: Stary Rynek w Łodzi
Początek: 14 maja 2011, godzina 18:00
Godziny wycieczek: 18.00, 20.30 i 23.00

Symbolem „zaginionej dzielnicy” Łodzi, Muzeum Rozproszonego, uczyniliśmy GUZIK. Każdy z nas znalazł i zgubił kiedyś guzik. Drobiazg, którego nie zauważamy, pozornie bez wartości. Często je omijamy porzucone gdzieś na trawniku, ulicy, chodniku a przecież każdy z nich ukrywa historię-tajemnicę. Stąd pamiątką z naszych spacerów jest guzik z napisem okolicznościowym. Każdy z uczestników otrzymał igłę z nitką oraz guzik do przyszycia - nie było można się go tak łatwo pozbyć jak metalowego czy plastikowego „buttona” reklamowego. Najzwyklejszy guzik jest symbolem codzienności i jedną z niewielu rzeczy jaką w getcie mógł mieć każdy. A sama czynność szycia nawiązuje do tradycji włókienniczej Łodzi.

Apelowaliśmy do mieszkańców Łodzi aby w weekend 14/15 maja przynosili na Stary Rynek guziki. Chcielibyśmy zebrać ich 233 tysiące na pamiątkę przedwojennej społeczności żydowskiej Łodzi. Nawleczone guziki utworzyłyby prawie kilometrowy sznur wspomnień. Dzięki zaangażowaniu mieszkańców - udało się!